Geloof niet alles wat je denkt! De meeste mensen verzinken in alle gedachten die de hele dag voorbij komen, het denken wordt voortdurend piekeren. Piekeren kost enorm veel energie en zorgt ervoor dat je minder kunt genieten van wat er nu is.

Het zijn maar gedachten

Belangrijk is om je altijd te beseffen dat het maar gedachten zijn. Zowel over jezelf, als over anderen. Je bent het niet, je weet vaak niet eens of het waar is, het zijn slechts gedachten. Onderzoek jij jouw gedachten wel eens? Of laat je de sneltrein van gedachten steeds harder rijden?

De vier vragen van Byron Katie

Een mooie manier om je gedachten te onderzoeken zijn de 4 vragen van Byron Kate. Dus merk je dat gedachten in de weg zitten? Stel je zelf dan eens de volgende vragen.

  1. Is het waar?
    Vraag jezelf eens af of het echt is. Heb je het gecheckt? Heb je bewijs? Is het een realistische gedachte? Weet je zeker dat die ene vriendin jou niet waardeert? Weet je zeker dat je het nooit goed genoeg doet?
  2. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is?
    Kijk eens of het mogelijk is om 100 % zeker te weten of deze gedachte echt waar is? Waardeert die ene vriendin jou écht niet? Heeft ze dat gezegd? Of kan jij in haar hoofd kijken waardoor je het weet?
  3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
    Wat doe jij, als jij deze gedachte hebt? Ga je je juist heel klein opstellen naar die ene vriendin? Of ga je haar juist pleasen om maar gewaardeerd te worden. Grote kans dat je dit dan voor niets doet. Verspil geen energie aan gevoelens die je niet verder helpen die gebaseerd zijn op een gedachte waarvan je niet weet of deze waar is.
  4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?
    Wat als jij deze gedachte los zou laten? Hoe zou je je dan voelen? Blij? Vrolijk? Geliefd?

Keer het om…

Vervolgens, na het beantwoorden van deze vier vragen, keer je het om. Keer deze gedachten om naar jezelf, naar de ander en naar het tegenovergestelde.

Stel je zelf steeds de vraag, wat is hier het tegenovergestelde van? In dit voorbeeld neem ik de gedachte: Die ene vriendin waardeert mij niet.

  • Een voorbeeld van een omkering naar jezelf: Ik waardeer mezelf niet. Want heb je haar nodig om je goed te voelen? Waardeer jij jezelf wel?
  • Een voorbeeld van een omkering naar de ander: Ik waardeer haar niet. Als je vindt dat het zo makkelijk is voor die ene vriendin om jou te waarderen, dan zou je het zelf ook moeten kunnen.
  • Een voorbeeld van een omkering naar het tegenovergestelde: Zij waardeert mij wel. Namelijk toen ze mij een kaartje stuurde, toen ze er voor mij was toen ik er even doorheen zat etc.

Vind vervolgens minimaal 3 specifieke, echte voorbeelden van hoe iedere omkering waar is voor jou.

Gedachten mogen er zijn?

Het gaat er niet om dat je gedachten moet verdringen of dat ze er niet mogen zijn, maar het gaat erom dat je bewust wordt van de gedachte en of deze jouw energie waard is. Door deze vragen aan jezelf te stellen zul je al gauw bewust worden van hoe jij je gedachten vormt en dat het zonde is om daar tijd en energie in te steken.

Last van stressvolle gedachtes?

Heb jij ook last van stressvolle gedachtes? Ben je veel aan het piekeren? Het hoort erbij, maar het kan je ook enorm belemmeren in alles wat je doet en wil doen. Kom je er maar niet vanaf en ben je er wel even klaar mee? Goed nieuws, ik kan je verder helpen in mijn praktijk. Je bent van harte welkom.

 

Tot gauw.

Liefs,

Angela

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *