Het is mijn missie om iedereen een stukje gelukkiger zichzelf te laten zijn. En daarbij hamer ik ontzettend veel op ‘goed voor jezelf zorgen’.  Waarom is dat nu eigenlijk zo belangrijk?

In de psychologie maken ze gebruik van het draaglast versus draagkracht model. Ik ga het jullie even proberen uit te leggen

Hoe ben je nu in balans?

In principe kunnen we heel veel aan. Het is niet erg als je even tijdelijk wat meer last moet dragen. Tenzij het teveel wordt, dan gaat de weegschaal van draaglast versus draagkracht de verkeerde kant op.

Draaglast is eigenlijk alles wat je voor je kiezen krijgt. Bijvoorbeeld je relatie die niet goed gaat, een hoge werkdruk, een ziek kind, slecht slapen, zelf ziek zijn, ruzie met een vriendin en zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen.

Op zich kun je vrij lang dingen dragen die een last zijn in jouw leven. De draaglast wordt te groot als deze dingen zich allemaal opstapelen. Als jouw emmertje met draaglast te vol wordt.

Wat kun je dan doen?

Zorg dat je draagkracht vergroot wordt. Draagkracht vergroten doe je door de dingen te doen die jou sterker maken, zodat jij de draaglast beter kunt dragen.

Maak jouw emmertje met draagkracht even vol of liever zelfs voller dan jouw emmertje draaglast. Daarom hamer ik altijd zo op het voor jezelf zorgen. Zodat je jouw emmertje met draagkracht vult.

Hoe je dat doet? Zoals ik al zei, door goed voor jezelf te zorgen. Zorg voor de nodige ontspanning en rust in jouw leven, doe leuke dingen, wees positief over en tegen jezelf of zoek hulp om jouw draagkracht te vergroten.

Wat als jouw draaglast te lang groter is dan de je draagkracht?

Op zich is het niet erg als jouw draaglast soms even wat groter is dan jouw draagkracht. Dus als jouw emmertje draaglast even wat voller is dan jouw emmertje draagkracht. Duurt dit te lang, dan zorgt dit voor teveel stress. Iedere druppel in jouw emmertje draaglast is dan teveel.

Je reageert geprikkeld, je bent oververmoeid, je hebt hoofdpijn. Kortom, je krijgt er echt last van. Dit kan zelfs leiden tot een burn-out. En ik heb dit 14 jaar geleden gehad, dit wil je niet!

Tijd voor actie!

Merk je dat jouw emmertje draaglast te vol is? Dan is het tijd voor actie! Dus… verlaag jouw draaglast. Stel de juiste prioriteiten, zeg wat vaker nee tegen dingen waar je geen energie van krijgt. EN verhoog jouw draagkracht. Zorg goed voor jezelf, eet gezond, slaap voldoende, pak rust, ontspan op tijd.

Voor jezelf zorgen is zo belangrijk!

Zet eens op een rij wat er allemaal in jouw emmertje draaglast zit en wat er in jouw emmertje draagkracht zit. Dit kun je zelf doen en natuurlijk kan ik je daar ook bij helpen middels een sessie of één van mijn cursussen.

Maar kom in actie! Negeer niet alle signalen die jouw lichaam jou geeft. Verandering zit in jou!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *