Nee zeggen is voor veel mensen iets wat eigenlijk niet kan. Je hebt geleerd dat je klaar moet staan voor anderen of je bent bang voor de teleurstelling, boosheid van de ander. In mijn online programma Uit de Chaos, in de Flow ga je voor rust, structuur en overzicht in jouw leven, dus daar hoort een lesje in ‘nee zeggen’ natuurlijk bij. Vandaag neem ik jullie mee in een stukje van deze les, rechtstreeks uit het programma.

Nee zeggen, hoe doe je dat nu en hoe doe je dat zonder schuldgevoel?

Nee zeggen associëren we vaak met negativiteit. Van nature willen wij mensen helpen en willen we niet dat anderen teleurgesteld zijn in ons. En zullen mensen teleurgesteld zijn als jij nee zegt. Uiteraard, dat is heel goed mogelijk. En dat mag ook. Zou jij zelf niet teleurgesteld zijn als je iemand iets vraagt en die persoon zegt ‘nee’?

Door nee te zeggen creëer je tijd voor jezelf. Tijd om dingen te doen waar je energie van krijgt, tijd voor jouw geluksmomenten en dat is ook voor die ander ontzettend belangrijk. Het is noodzakelijk om voor jezelf te zorgen. Dat betekent niet dat je nooit meer rekening houdt met anderen of iets voor een ander zal doen, maar dat betekent dat je ervoor kiest om een leuker persoon te zijn voor jezelf én voor die ander.

Hoe zeg je nu nee? 

Aangezien je het waarschijnlijk niet gewend bent om nee te zeggen, ga ik je hiermee helpen. Hieronder een aantal tips hoe jij nee kunt zeggen. Kijk wat bij jou past door ze uit te proberen.

  • Neem de tijd

Vaak zeggen we direct en snel ja. We zijn dit gewend en willen mensen niet teleurstellen. Door direct ja te zeggen, doe je jezelf te kort. Maar automatisch nee zeggen lukt nu misschien nog niet. Neem daarom tijd. Dit kan je doen door te zeggen dat je er even over na wil denken en er nog op terug komt. Kies dit als een automatisch antwoord. Je kunt hiermee tijd winnen door voor jezelf eens na te gaan of dit voor jou iets urgents, belangrijks is of dat je er heel enthousiast van wordt.

  • Kies een soort nee die je wil geven.
    Je hebt nu tijd genomen, maar nee zeggen vind je nog te lastig. Kies dan eens een soort nee die je graag wil geven.

    • Uitstellen
      Je kunt aangegeven dat dat je er nu geen ruimte voor hebt, maar misschien op een later moment wel. Je komt niet bot over en je vraagt eigenlijk de vrager om het later nog eens te vragen. Zo kun je ook zien of iets écht belangrijk was als de vrager daarna nog bij je terugkomt.
    • De sociale nee
      Je wil anderen graag helpen en voor ze klaar staan, daarom vind je nee zeggen misschien wel moeilijk. Zet eens de sociale kaart in; nee, want ik wil graag meer tijd met mijn kinderen doorbrengen. Nee, ik heb mijn partner beloofd om wat meer thuis te zijn.
    • Leg jouw doel uit
      Leg eens uit dat je zo vaak ja zegt, dat je aan zoveel dingen niet toekomt en je graag wat meer rust zou willen. Geef aan dat je graag wil helpen, maar dat je beter voor jezelf wil zorgen en het daarom nu niet doet.
    • De harde nee
      Dit is voor veel mensen de moeilijkste nee die er is. Gewoon nee! Je bent geen verklaring schuldig, je hoeft geen ja te zeggen. En ja, iemand kan daar teleurgesteld of boos om zijn als jij nee zegt, maar dat is iets wat bij die ander ligt. Iemand heeft ook het recht om dat te zijn, maar het gaat erom wat het met jou doet. Waarom raakt het jou zo als iemand teleurgesteld of boos is?

Besef dat je geen nee zegt tegen de persoon zelf, maar tegen de vraag. Je hebt het recht om nee te zeggen. En een goede vriend/vriendin zal dat ook begrijpen. Je hebt ook recht op een avond niets doen of een dag voor jezelf. Begrijpt iemand het niet, besef dan goed dat dit iets is wat bij die persoon hoort en niet bij jou.

Nee zeggen tegen de ander, is ja zeggen tegen jezelf!

Toch nog schuldgevoel?

Heb jij later toch nog schuldgevoel? Schrijf dan eens alle voordelen en nadelen op van het feit dat je nee hebt gezegd. Mogelijke voordelen kunnen dus zijn: ik heb meer tijd voor mezelf, ik kan eindelijk eens dat ene ding afronden, ik kan even uitrusten, ik heb voor mezelf gekozen en daar ben ik trots op. Mogelijke nadelen kunnen zijn: die ander vindt mij niet meer aardig, die ander is teleurgesteld, ik ben geen goed persoon, ik moet voor een ander klaarstaan.

En terwijl ik dit typ, voel ik het al. Die nadelen, zijn die waarheid? Nee hé? Dit zijn enkel gedachten die jij hebt en gedachten kun je onderzoeken. Laat jouw gedachten geen loopje met jou nemen. Dus, schrijf de voordelen en nadelen van jouw ‘nee’ eens op. En check eens even of het wel reëel is wat je als nadelen hebt opgeschreven.

In Uit de Chaos, in de Flow ga je uiteraard ook uitgebreid met jouw gedachten (en schuldgevoelens) aan de slag.

 

Hopelijk kun je ermee aan de slag! Veel succes.

Liefs Angela

P.s. Volg je Gelukkig jezelf al op instagram of facebook? Dagelijks deel ik dit soort tips in mijn posts en story’s. 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *