We kennen het waarschijnlijk allemaal wel, je maakt je druk om iets en blijft erover piekeren. Je voelt onrust over wat je allemaal nog moet doen. Je hebt gedachten over dingen die gebeurt zijn, waarover je blijft nadenken, Dat kan bijvoorbeeld een vriendin zijn die er niet voor je was toen je haar nodig was, of die ene opmerking van een collega.

Je bent er zo langzamerhand wel klaar mee en verlangt naar rust in je hoofd. Herkenbaar voor jou?

Een paar tips voor jou om te stoppen met piekeren

Hoe kun je nu stoppen met piekeren? In mijn cursus Love your Mindset ga je daar uitgebreid mee aan de slag en voor nu geef ik jullie graag wat tips.

TIP 1: Besef dat jouw gedachten maar gedachten zijn

Gedachten zijn 9 van de 10 keer geen feiten, maar jouw eigen interpretatie van iets. Besef je dat allereerst. Gedachten komen en gaan én ze zijn ook nog niet eens 100 % waarheid.

HET ZIJN MAAR GEDACHTEN!

Op het moment dat je écht bewust bent van dat gedachten maar gedachten zijn en geen feiten, dan kun je er al op een andere manier mee omgaan.

Ik vergelijk het vaak met een trein. Eerst is er 1 gedachte en vervolgens gaat de trein als een soort locomotief rijden. Steeds meer gedachten komen erbij en uiteindelijk is het een sneltrein die ergens in China rijdt. En zie deze trein dan maar eens terug te krijgen.

Wees je bewust van wat jouw gedachten zijn op het moment dat je merkt dat de trein gaat rijden. Stop de trein direct, voordat het een sneltrein wordt. Ga iets anders doen. Zoek afleiding. Doorbreek jouw patroon om die trein maar te laten rijden.

TIP 2: Schrijf het van je af!

In plaats van een trein te laten rijden in jouw hoofd, zet het maar eens op papier. Wat denk je allemaal? Het opschrijven helpt je om inzicht te krijgen in wat je eigenlijk denkt. Daarnaast wordt het ook nog eens concreet. Vaak zien we dat iets in ons hoofd heel groot, ernstig en serieus is, zodra je het opschrijft zul je snel zien dat het meestal wel mee valt. Uit je hoofd, op papier dus!

Schrijf jouw gedachten op. En kijk er eens naar.. lach er maar eens om. Dit zit allemaal in jouw hoofd. Het relativeert enorm als je het opschrijft. Je krijgt hierdoor namelijk overzicht en je kunt het op een afstandje bekijken.

TIP 3: Wees lief voor jezelf!

De laatste tip voor vandaag, wees lief voor jezelf. Dit is ontzettend belangrijk om meer rust in je hoofd te ervaren. Als jij goed voor jezelf zorgt, kun je beter ontspannen en hoef je minder te piekeren.

Als mensen hebben we twee soorten hersenen: hoofdhersenen en buikhersenen. Hoofdhersenen is het denken: dit kost ontzettend veel energie, waardoor je zelfs lichamelijke klachten kunt krijgen als je teveel denkt. Hoofdpijn, buikpijn, moeheid.

Buikhersenen kosten bijna geen energie, maar kunnen veel van ons dagelijks denkwerk overnemen. Het betekent eigenlijk; meer in je gevoel zitten, luisteren naar je onderbuikgevoel. En dat kan lastig zijn als je dit niet gewend bent. Dit lukt al helemaal niet als je nooit ontspant. Ontspanning heb je dus nodig.

Door lief te zijn voor jezelf en jezelf regelmatig te gunnen om even op te laden, kunnen jouw hoofdhersenen ook opladen en voel je je energieker en gelukkiger. Je gebruikt in rust en ontspanning meer je buikhersenen en dus komt er meer energie vrij voor kracht en creativiteit.

Dus ontzettend belangrijk: lief zijn voor jezelf. Neem tijd voor jezelf!

Aan de slag?

Wil jij nu toch echt wel eens echt aan de slag met jouw gedachten? Dan heb ik de cursus voor jou! Love your mindset start 1 juni 2020.

Schrijf jij je in vóór 20 mei? Dan ontvang je maar liefst € 20 korting.

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *