“Ik voel me zo onrustig”
“Mijn gedachten blijven maar doorgaan”
“Ik blijf maar piekeren over wat er is gezegd, gedaan of gebeurd”

Zijn dit soort teksten, teksten die uit jouw mond zouden kunnen komen? En ben je er eigenlijk wel klaar mee dat jouw gedachten nooit eens stoppen? En hoe harder je je best doet, hoe meer gedachten er komen. Herkenbaar?

Ik heb een mooie opdracht voor jou om een eerste stap te zetten naar rust in je hoofd. Lees je mee?

Leef in dit moment
Leef eens in dit moment… Jaja.. Misschien een open deur en misschien heb je dit al heel vaak gehoord. Je hebt het misschien al heel vaak geprobeerd maar grote kans dat je gedachten daarbij in de weg zaten. Of niet?

Omdat je zo klaar bent met die onrust in je hoofd, ben je eigenlijk in gevecht met jezelf. Je wil rust ervaren, je wil even niet denken. En dus ga je in strijd, geheel onbewust, met jouw gedachten. En dat is oké, het is iets wat veel mensen doen. Want als je iets niet fijn vindt, wil je dat het weggaat en ga je vaak automatisch in de ‘vecht’ modus hiermee.

Maar toch kom je hier geen stap verder mee als het gaat om jouw gedachten. Wat jij eigenlijk doet, is jouw hoofd met nog meer (negatieve) gedachten vullen. En dat kost weer erg veel energie.

Erkennen is de key
Wil jij echt rust in je hoofd? Accepteer dan eerst eens dat je gedachten hebt. Hoeveel het er ook zijn. Hoe vreselijk je ze ook vindt. En hoe graag je er ook van af wilt. Erken eerst eens vanuit liefde naar jezelf dat er zoveel gedachten zijn.

Begin eens met tegen jezelf zeggen: Hallo gedachten, daar zijn jullie weer. Welkom!

Welkom? Ze zijn helemaal niet welkom! Ik hoor het je bijna denken 😉. Maar het strijden tegen je gedachten helpt je niet verder, dan kun je ze beter eerst maar eens welkom heten.

Erken jouw gedachten. Het zijn gedachten. Jij bent niet jouw gedachten. Het zijn écht slechts gedachten. Iets in jouw hoofd wat heel graag aandacht wil van jou. Geef het aandacht op een positieve manier. Heet jouw gedachten dus welkom.

And again… leef in dit moment
Ik wil je meenemen in de volgende oefening. En neem hier de tijd voor en herhaal zo vaak mogelijk.

  1. Ga eens lekker zitten met beide voeten op de grond
  2. Voel je voeten op de grond. Wees je ervan bewust dat ze op de grond staan.
  3. Focus je dan eens op jouw ademhaling.
  4. Bekijk jouw ademhaling alsof je nog nooit een ademhaling hebt gezien. Alsof je een wetenschapper bent die een onderzoek gaat doen naar ademhaling. Waar gaat jouw ademhaling naar toe? Naar je buik? Naar je keel? Voel het maar.
  5. En doe dit voor ongeveer 20 ademhalingen. Je hoeft dit echt niet te tellen, maar voel aan jezelf wanneer de rust terugkeert.
  6. Ben je afgeleid door je gedachten? Heet ze dan welkom en focus je weer opnieuw op je ademhaling.

Het is helemaal oké als dit de eerste paar keer nog niet 100 % lukt. Wees lief voor jezelf. Je hoeft deze oefening niet perfect te zijn. Als je het maar met liefde voor jezelf doet.

Deze oefening kun je meerdere keren per dag herhalen. Op ieder gewenst moment. Op ieder moment wanneer jij onrust ervaart.

Wat zit eronder?
Deze oefening kan je enorm helpen om meer rust te ervaren. Maar toch is het goed om ook eens te kijken wat er onder al jouw gedachten zit. Wat maakt dat je je zo druk maakt? Wat zijn dit voor een gedachten?

In de cursus Love your Mindset ga je hier uitgebreid mee aan de slag. Zodat jij rust in je hoofd kunt ervaren en éindelijk eens af kunt rekenen met die kritische stem in jou.

De cursus start 15 juli en dit is voorlopig de laatste keer!

Wil je meedoen of meer informatie? Check dan https://gelukkigjezelf.nl/love-your-mindset/

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *